Macross Frontier episod 01

Det finns egentligen bara två anime som jag nu för tiden halvfrekvent intresserar mig för. Den ena är Gundam och den är ofta alltför snurrig att hålla reda på. En massa parallella universum och tidslinjer gör det rätt svårt att hålla tungan rätt i munnen. Den andra är Macross. Det var denna serie som fick mig att bli kär i mecha.

Det sköna med Macross är att det släpps serier och OAV’s med rätt stora mellanrum. Hittills har det på 25 år bara gått två tv-serier. Den första under tidigt 80-tal och den andra under mitten av 90-talet. Där emellan har det endast släppts några 4-5 episoders videosläpp. Så när något väl kommer så känns det alltid väldigt spännande och speciellt.

Därför var det med stor glädje jag upptäckte att en ny Macross-serie sänds just i denna stund i Japan. Den första episoden avverkades i dag. Och jag måste säga att det ser riktigt lovande ut. Det är visserligen rätt mycket CGI, som jag är så där förtjust i när det handlar om anime, men den där känslan som finns i första tv-serien har fångats otroligt bra. Dog fight bland asteroider, en tuggummi-pop-idol, mängder av missiler, och givetvis en ung pilot-wannabe.

Fortsättning följer…

0 Responses to “Macross Frontier episod 01”



  1. Kommentera

Kommentera

