Iron Man

Låt mig börja men att säga att jag egentligen inte är något särskilt stort fan av just Iron Man. Det är inte så att jag ogillar plåtgubben, men jag har aldrig riktigt haft någon relation med just denna Marvel-hjälte. Det har varit begränsat till det jag läste i svenska Marvel-tidningar i slutet av 80-talet och början av 90-talet plus Secret Wars. Spider-Man är en annan sak. Jag läser visserligen extremt lite Spider-Man nuförtiden, men det finns ett stort mått av nostalgi som gör att jag fortfarande känner intresse. X-men behöver jag inte ens nämna. Jag är X-men nörd. Därför har filmerna för dessa två titlar känts högintressanta. Men när rykten om Iron Man började dyka upp så var mitt intresse rätt svalt.

Men efter att ha sett några trailers så fick jag upp ångan. Det verkade ju kunna bli bra det här. Inte som en hel del av de andra mindra begåvade Marvel-filmerna som släppts under året. Vissa har verkat så dåliga att jag fortfarande inte sett dem. Så någonstans började höga förväntningar att växa tills sig. Att filmen dessutom fick rätt bra betyg av SVT’s Göran Everdahl gjorde att förväntningarna steg ännu mer. Den mannen har inte direkt gjort sig känd för att ge filmen av den här typen höga betyg.

För det mesta brukar höga förväntningar betyda besvikelse för mig, men Iron Man håller måttet. Och mer därtill. Jag tycker den håller samma höga klass som både Spider-Man 1 och 2 samt X-men trilogin. Det enda jag stör mig på är att storyn ofta är lite väl förutsägbar, men det får man liksom räkna med i dessa filmer

Jo, en sak till retade mig otroligt mycket. Nick Fury. Jag kan bara inte smälta vem som spelar Fury. Hela min kropp protesterar. Det funkar bara inte. Ni som inte fattar vad jag menar eller inte sett filmen, sitt kvar efter eftertexterna.

Nu är grejen den att jag faktiskt blir lite sugen på att börja läsa lite Iron Man. Så vad ska man börjar med? Några tips?

0 Responses to “Iron Man”



  1. Kommentera

Kommentera

