Börja om på nu kula

Under dagens lunch så köpte jag en nya plastfickor och backer boards. Jag finner en barnslig tjusning i att påbörja ett nytt 100-pack. Det är som att man börjar om på nytt igen. Lite vårstädning nästan. Nya fräscha fickor. Man fantiserar över vilka kommande 100 tidningar kommer bli. Hur länge kommer de att räcka? Blir det några dyrgripar?

Samtidigt finns en viss känsla av ångest. De förra 100 tog ju slut så satans fort. Köper jag verkligen så mycket lösnummer? Hur fan ska jag få plats med allt? Utan att det ser ut som en rollspelshåla hemma?

6 Responses to “Börja om på nu kula”


  1. 1 Christoffer W januari 28, 2009 kl. 22:17

    Har lite funderingar som du kanske kan ge svar på. Var köper man plastfickor som passar just serietidningar och backer boards egentligen? Köper du dem i någon seriebutik, eller kan man gå in i en vanlig pappershandel och bara be om backer boards?

    Har en del tidningar som är i stort behov av lite plastfickor.

  2. 2 junkultur januari 28, 2009 kl. 22:29

    Det borde jag nog kunna svara på.

    Det bästa är att precis som du är inne på att gå till närmsta seriebutik och prata med dem. Jag har svårt att tro att en vanlig pappershandel har bra grejer för serieförvaring. Beroende på om du har dyrgripar, eller bara är allmänt försiktig med dina serier, så ska du tänka på att vanlig kartong innehåller syra i pappret som skadar dina tidningar. Riktiga Backer Boards är tillverkade av material som inte skadar dina tidningar. Lika så med platsfickorna.

    Om du inte har en seriebutik där du bor så finns det såklart att köpa på nätet. Serierbörsen i Linköping (http://www.serieborsen.se/) är väldigt prisvärda. Trots att jag bor i Stockholm och har ett rätt stort antal butiker att välja mellan har jag då och då beställt därifrån eftersom det blivit billigare.

    Annars är http://www.plastfickor.se ett alternativ. Jag har aldrig beställ från dem eftersom deras frakt är rätt saftig.

    Hoppas att det här hjälper dig och lycka till med samlandet och förvaringen. Berätta gärna hur det går.

  3. 3 Christoffer W januari 29, 2009 kl. 10:34

    Vet du något om hur plastfickesituationen är på Comics Heaven i Gamla stan? Bor nämligen på Åland (den där ön mitt emellan Sverige och Finland, du vet) så det kan bli lite osmidigt att beställa via svenska internetbutiker, men jag är ofta i Stockholm, och då är det Comics Heaven jag går till.

  4. 4 junkultur januari 29, 2009 kl. 10:46

    Aha! Jo Comics Heaven brukar ha bra fickor och backer boards till salu. Jag har handlat där själv några gånger. Bäst pris får du om du köper obrutna förpackningar med 100 st fickor eller boards i varje.

  5. 5 Anders Oegren mars 22, 2009 kl. 15:37

    Jag kan inte förstå varför Junkultur påstår att http://www.plastfickor.se
    har ”rätt saftig frakt”? Är 90:- dyrt?
    Garanterat billigare än Seriebörsen som tar ut full posttaxa.

  6. 6 junkultur april 3, 2009 kl. 09:21

    Ja det tycker jag är dyrt!


Kommentera

