Wolverine 62-65: Get Mystique

X-men crossovern Divided We stand fortsätter. Denna gång är det favoriten Wolverines tur. I föregångaren X-men: Messiah Complex så förrådde den dåvarande X-men-medlemmen Mystique de övriga i X-men och gick över till ärkefienderna Marauders. För vilken gång i ordningen har jag glömt bort.

Hursomhelst så blir ledaren Cyclops rätt pissed och skickar ut Wolverine på uppdraget att fånga Mystique. Död eller levande spelar ingen roll. Wolverine följer spåret till Afganistan. Samtidigt som vi får följa jakten i nutid berättas en bakgrundshistoria om hur Wolverine och Mystique för första gången mötes i Mexico 1921.

Get Mystique känns som en rätt ordinär Wolverine-historia. Han har en uppgift att lösa, han får ta emot en jävla massa stryk, han reser sig ur spillrorna, och klarar av uppgiften. En rätt kul grej är att han spränger sig själv i luften i en bil fylld med C4 bara för att se ut som en död sjävmordsbombare och på så sätt komma in på amerikanska ambassadens bårhus.

Betyg: 3 av 5 utfällda klor. Stor anledning är att jag gillar Ron Garneys teckningar.

3 Responses to “Wolverine 62-65: Get Mystique”


  1. 1 Pellepennan juni 9, 2008 kl. 07:04

    Kan inte du ta på dig att skriva ett referat över x-men-historien? Jag hänger inte med riktigt. Vilka tidningar är vilka? Vilka berättelser måste man ha? Är allt upprepningar, eller går historien framåt?

    Jag har ju typ bara läst svenska x-men.. jaja, håna mig bara, gör det.

  2. 2 Pellepennan juni 9, 2008 kl. 07:05

    Referat var ett dåligt ord. Jag menar mer en guide, eller en lathund.

  3. 3 junkultur juni 10, 2008 kl. 08:07

    Oj, att skriva ett referat/guide över X-men känns ju rätt stort. Lite som att ge sig på att försöka förklara handlingen i såpa-lånkörararen Day of Our Lives. 40 år av otaliga intriger och karaktärar. Men jag ska göra ett försök. Återkommer.


Kommentera

