An Empress and the Warriors, en recension

För 13 år sedan såg jag en film som totalt förändrade min syn på film. Jag var nyinflyttad i Uppsala och bodde i min systers studentrum. En av hennes kompisar som bodde i huset hade ursprung från Hong Kong. Jag och kompisen hade pratat en del om manga och han fattade att jag var intresserad av japansk film. Han hade några filmer från Hong Kong som han undrade om jag ville låna. En av filmerna var A Chinese Ghost Story. Regisören var Siu-Tung Ching.
Siu-Tung Ching gjorde under 80 och 90-talet en rad klassiska wuxia-filmer, förutom den redan nämnda, bl.a. Dragon Inn samt filmserierna Swordsman och Royal Tramp. Under 2000-talet har han dock fört en förhållandevis tynande tillvaro. Främst har han jobbat med tv-serier baserade på serietidningen Storm Riders. Därför blev jag mycket nyfiken när jag hörde att han jobbade med en ny modern wuxia. Filmen beskrevs som en storartad pampig historisk kostymfilm.

Kejsardömet Yan och Zhao har ständigt legat i krig med varandra. När kejsaren i Yan skadas av en pil och ligger för döden utser han oäktingen Muyong Xuehe, spelad av Donnie Yen, till sin tronarvinge. Det gillas såklart inte av dem manliga delen av släkten och Xuehe ser genom ett smart drag till att tronen istället tillfaller prinsessan Feiyin (Kelly Chan) och tillika dotter till den döde kejsaren. En kvinna kan så klart inte leda ett kejsardöme. Det fattar väl alla. Således utsätts Fei för att mordförsök under en ridtur i skogen och blir skjuten med en giftpil. Hon räddas av trollgubben Duan (Leon Lai Ming) som bor i en koja bland träden och är otroligt vass på att blanda örtblandningar. De blir så klart kära och Fei måste välja mellan kärleken eller ansvaret för kejsardömet.

An Empress and the Warriors lever som ni säkert förstår inte upp till mina höga förväntningar. Det märks att Ching inte riktigt klarat av att ta steget in i det moderna filmskapandet då hela upplägget känns daterat. Ching har uppenbarligen levt kvar i det 90-tal som var hans storhetstid. På den tiden funkade det att göra en en wuxia på blandningen kysk kärlek, väl koreograferad svärdsfäkting och corny humor. Efter att ha sett vad bl.a. Ang Lee och Zhang Yimou lyckats åstadkomma med genren så kräver jag mer i form av bra berättelse och väl utformade karaktärer. Och här brister filmen verkligen. Kelly Chan som spelar huvudrollen gör inte någon av sina bättre prestationer. Till stor del beror det på att karaktären i sig är väldigt kluven. Ena stunden är hon en stark och beslutsam kejsarinna med ett helt rikes ansvar på sina axlar. Andra stunden beter hon sig som ett kärlekskrankt våp, fnittrandes åt varje ord hennes kärleksobjekt yttrar. Donnie Yen är så platt i sin roll att det är svårt att ens säga något om den. Det lilla intresse som väcks i filmens början tappas snabbt bort och vi får aldrig någon inblick i varför karaktären agerar som han gör. Leon Lai Ming verkar mest finnas där för att en kärlekshistoria ska kunna snytas fram. Han presenteras med ett spännande mystiskt förflutet, men även det tappas bort.

Ching försöker ändå att leva upp till den mer moderna versionen av wuxia. Kostymer, rustningar och naturmiljöer är bitvis fantastiska. Men det räcker inte utan blir endast en vacker yta. Trots allt det vackra känns det aldrig så pampigt som jag hade hoppats att det skulle göra. Och det är egentligen bara slutfighten med Donnie Yen som någorlunda hållet måttet. Tempot känns bitvis väldigt segt och den rätt konstlade kärlekshistorien mitt i filmen är så lång och fånig att man mest sitter och skruvar på sig. Kort sagt så är An Empress and the Warriors en riktig kalkon.

Betyg: 2 av 5

Annonser

0 Responses to “An Empress and the Warriors, en recension”