Hellboy vol. 8: Darkness Calls

Tidigare har jag skrivit om hur trist jag tycker det är att Mike Mignola inte längre själv tecknar några av sina alster. Darkness Calls är den första längre berättelsen sedan Conqueror Worm och även den första av nye tecknaren Duncan Fegredo.
Jag har inte läst något av Fegredo tidigare och vet inte riktigt hur hans stil ser ut. Men han klarar av att förvalta känslan från Mignolas Hellboy mycket bra. Man känner igen sig i det stora kontrasterna mellan svart och vitt som Mignola jobbat med. Fegredo behärskar detta utmärkt och tillför dessutom en detaljrikedom som Mignola saknade. Kort sagt tycker jag att Fegredo teckningar lever upp till den standard man förväntar sig att en Hellboy-historia ska ha — utan att bli en för stor Mignola-imitatör.
Mignola har enligt mig inte skrivit en enda riktigt bra Hellboy-historia sedan redan nämda Conqueror Worm. De två korta historierna i Stange Places (Third Wish och The Island) kändes båda som rätt meningslösa mellanhistorier. Makoma, den enda längre berättelsen i The Troll Witch and Others var nästintill helt ointressant. Inga av dessa rörde särsklit mycket vid det som jag uppskattat i tidigare volymer; gamla nazistskurkar, folktro och oknytt, Lovecraft-monster eller Hellboys ofrivilliga roll som förstörare av hela världen. I Darkness Calls tycker jag Mignola är på rätt spår igen. Ok, inga nazister, men ändå massa skönt oknytt. Äntligen känner jag mig sugen på att läsa mer Hellboy. Fegredo och Mignola jobbar just nu med uppföljaren Hellboy: The Wild Hunt. Något att se fram emot.

Betyg: 4 svaga av 5 avsågade horn

9 Responses to “Hellboy vol. 8: Darkness Calls”


  1. 1 Jonas juli 9, 2008 kl. 08:52

    Oh, har ju inte läst Conqueror Worm på flera år. Måste köpa.

  2. 2 junkultur juli 9, 2008 kl. 10:37

    Det är en av mina seriefavoriter. Den tillsammans med Seed of Destruction och Wake the Devil är klassiker.

  3. 3 ML juli 9, 2008 kl. 13:12

    Bergting har väl gjort några snygga HB versioner också`?

  4. 4 junkultur juli 9, 2008 kl. 14:36

    Vad jag vet har han bara gjort en riktig Hellboy-story, ”The Rillhorse”. Men jag tror inte den har publicerats. Den ska dessutom utspela sig i Sverige vilket väl är lite ballt.

  5. 5 New Materia juli 9, 2008 kl. 21:20

    Aha. Jag har bara sett några bilder som Bergting gjort och de såg då helt klockrena ut.

  6. 6 pellen juli 17, 2008 kl. 12:40

    Jag köpte Darkness calls häromdagen och blev ganska besviken, såklart. Det känns liksom inte på riktigt när det inte är MM som tecknar rubbet. Jag fick större glädje av att beundra hans enkla kapitelintron än av resten av serien. Fegredo försöker, men han saknar MM’s naturliga SCHWUNG i linjerna. Enligt Bergting så var MM otroligt petig med detaljer, men det verkar han släppt på numera. Jag tycker bergtings grejer är klart bättre än Fegredos.

    Storyn känns också lite gråare än de gamla grejerna. Eller, är det kanske bara jag som är gammal, som vanligt..

  7. 7 junkultur juli 17, 2008 kl. 19:35

    Jo, det är väl en besvikelse jämfört med Mignolas tidigare egna grejer. Det går ju inte riktigt att göra en rättvis jämförelse. Men jag trodde att det skulle vara mycket sämre än det var. Fegredo får ändå godkänt i mina ögon.

    Tyvärr har jag lite tappat förtroendet för Bergtings serieskapande efter den rätt floppiga ”The Portent”.

  8. 8 junkultur juli 18, 2008 kl. 14:39

    Jo, just det Pellen! Det beror såklart att du är gammal. Glömde säga det.

  9. 9 pellen juli 21, 2008 kl. 14:32

    Okej, tack, då vet jag.

    Ja, The portent var en besvikelse. Fan också, aldrig får man vara nöjd.


Kommentera

