Secret Invasion 1-3

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om Secret Invasion, Marvels pågående stora crossover. Å ena sidan gillar jag verkligen stora event med massor av karaktärer inblandade, liknande den klassiska första Secret Wars. Å andra sidan tycker jag att Marvel krånglat till rätt mycket den senaste tiden med olika märkliga stora förändringar. Jag tänker främst på Civil War och Brand New Day. I korthet går Secret Invasion ut på att Skrulls under ett antal år fört bort superhjältar och ersatt dem med sina egna. När detta uppdagas bryter givetvis värsta paranoian ut. Vem är egentligen människa? Vem är Skrull?
Jag har läst de tre första delarna i miniserien på åtta delar som är huvudberättelsen i crossovern. Och förutom min reservation ovan så tycker jag att det än så länge känns rätt lovande. Marvel verkar ha planerat denna crossover rätt länge, och en hel del ledtrådar ska tydligen finnas i olika tidningar som publicerats innan crossovern startade. Dessutom verkat det finnas en stor koppling till Civil War. Läs mer efter hoppet om du inte är rädd för spoilers.

Tony Stark är egentligen en Skrull och en järntvättad sleeper agent som satt igång hela Civil War för att försvaga jordens superhjältar genom att ställa dem mot varandra. Det är i alla fall vad vi får veta i slutet av nummer tre. Om man ska tro på det, eller vad vi får reda på i nummer fyra, är ju en annan sak. Cliffhanger är ju alltid cliffhanger.

0 Responses to “Secret Invasion 1-3”



  1. Kommentera

Kommentera

