El Orfanato

Ytterligare en spanskspråkig film på bloggen. El Orfanato, eller Barnhemmet på svenska, är en riktigt bra skräckfilm. Visst, jag har sett denna typ av spökhistoria så många gånger i en uppsjö av J-Horror-filmer de senaste åren att jag velat spy på det. Men denna känns på något sätt fräsch — trots att den använder sig av precis samma dramaturgiska knep som sina asiatiska föregångare. Kanske har det något med miljöbytet att göra? Kanske är det just faktumet att den är på spanska? Den har i alla fall en stämning som jag gillar. Filmen är producerad av Guillermo del Toro och har vissa likheter med hans El laberinto del fauno. För regi står Juan Antonio Bayona, som jag tyvärr inte har någon koll på. Det enda jag kan klaga på med denna film är det lite väl puttinuttiga slutet. I min smak hade det kunnat få vara lite saltare och mörkare. Men fram tills dess är den 100-procentig! Rekommenderas starkt!

Betyg: 4 av 5 psykotiska barn i juteväv

0 Responses to “El Orfanato”



  1. Kommentera

Kommentera

