Cable #1-5: War Baby

Jag hade inga egentligen förväntningar på denna titel överhuvudtaget. Anledningen till att jag köpte Cable #1 var dels för att jag ville se om den var bra, men främst för att den hade den där lilla förhatliga DWS-loggan på omslaget. Och jag är inte något jätte stort fan av Cable sedan tidigare, så jag är tydligen en rejäl sucker när det gäller att gå på Marvels marknadsföringsknep.

Alltså blev jag väldigt överaskad när jag märkte att det var otroligt bra. Dels för den dystra postapokalyptiska (detta ord börjar blir rätt vanligt förekommade i bloggen) framtidsvision som berättelsen utspelar sig i, och dels för Ariel Olivetti helt fantastiska illustrationer. Olivetti blandar vanlig line art i blyerts med färgläggning/målning i Photoshop samt viss 3D. Tillsammans ser det riktigt vackert ut. Målade serier kan ofta se lite väl polerade ut, men inte i det här fallet. För manus står den för mig totalt obekante Duane Swierczynski. Han verkar, efter lite snabb Google-efterforskning, rätt ny som serieförfattare men får klart godkänt.

En av följderna med Messiah Complex var att Cable fick i uppdrag av Cyclops att resa in i framtiden med det förstfödda mutantbarnet sedan M-day och på så sätt skydda det från fiender i nutiden. Bishop som tidigare försökt döda barnet hittar givetvis ett sätt att följa efter Cable och barnet in i framtiden. Förhållandet mellan Cable och barnet påminner lite om mangaklassikern Lone Wolf and Cub. Och det känns bara som en positiv sak. Cabel kan nog bli en rätt bra titel om den fortsätter på på samma spår som nummer 1-5. I alla fall om du som jag är mutantfrälst.

Betyg: 4 svaga av 5 bepansrade BabyBjorns (mest tack vare Olivetti)

0 Responses to “Cable #1-5: War Baby”



  1. Kommentera

Kommentera

