No Hero #1

Finns det plats för ännu en brutal, blodig och vuxenorienterad nytolkning av superhjältegenren? Tydligen tycker Warren Ellis det. Och jag håller med antar jag. Trots att jag läst ett stort antal serier av den här typen (The Boys, Authority, Kick-Ass, Squadron Supreme, m.m.) det senaste året så har jag svårt att tröttna på detta. Konceptet känns inte på något sätt nytt, men det är som med allt annat som är bra — det tål att berättas en gång till.
Numret börjar med att en Carrick Masterson är på väg till begravningen av två dödade medlemmar ur Front Line — Judex och Doctor Shift. Front Line är en grupp superhjältar som fått sina krafter från FX7, en drog skapad av Masterson. Allt detta presenteras med snapshots från CNN. Framför TV’n sitter Joshua Corver, en ung man med med superhjälteambitioner. För att få Mastersons uppmärksamhet patrullerar han Manhattan och bankar skiten ut diverse småskurkar och lo-lifes. Det är ungefär vad första numret av No Hero handlar om. Det är hårt, blodigt och totalt respektlöst. Precis vad man kan förvänta sig när Ellis helt och hållet bestämmer själv utan inblandning från de stora förlagen. Juan Jose Ryp (Black Summer och Wolkskin) tecknar otroligt detaljerat. Hans stil påminner rätt mycket om Geof Darrow som gjorde Hard Boiled tillsammans med Frank Miller. Jag gillar nog egentligen inte riktigt Ryps illustrationer. Hans bakgrunder och miljöer är helt fantastiska, men jag tycker att att han saknar något när han tecknar karaktärerna. De har inte den där lilla livsgnistan som gör att de går igenom pappret och blir levande människor. Men, helhetsintrycket är ändå trots detta väldigt bra och jag tror absolut att de kommande 6 numret har stor potential.

Manus: Warren Ellis
Illustration
: Juan Jose Ryp
Förlag: Avatar Press

Betyg: 3+/5

0 Responses to “No Hero #1”



  1. Kommentera

Kommentera

