Astonishing X-men #27

Uj uj uj! Jag trodde inte att Warren Ellis Astonishing X-men kunde bli bättre. De två första numren har båda varit riktigt bra, men detta nummer slår dem båda. Ska du bara läsa en mutanttidning just nu så läs denna! Ja, ska du bara läsa en Marveltidning just nu så läs denna! Ska du bara läsa en serietidning överhuvudtaget så… ok, kanske inte — men nästan. Så fantastiskt bra är det.
Det är så otroligt härligt att läsa Ellis version av mutanterna. Det finns en skön humoristisk ton som saknas i andra x-titlar. Man får en känsla av att Ellis ständigt driver och gäckar med en. Något jag saknat den senaste tiden är det där vänskapliga sarkastiska gnabbet som fanns i X-men när jag var liten. Ellis levererar detta för fullt.
Nu är inte Astonishing enbart bra bara på grund av humorn. Ellis skriver även en riktigt bra och intressant plot. Och nu kommer vi till det som är riktigt riktigt bra. Han har inte tagit särskilt mycket hänsyn till diverse stora event som just pågår eller har hänt tidigare i Marvel Universe. Alltså kan i princip vem som helt läsa detta med behållning utan att ha läst något innan. Samtidigt som det funkar på inbitna mutantläsare. Men vad är det man brukar säga? En bra historia är alltid en bra historia. Oavsett hur, när eller av vem den berättas. Läs Astonishing X-men för fan! Eller var en trist fan.

Manus: Warren Ellis
All annan skit: Simone Bianchi
Förlag: Marvel

Betyg: 4+/5

2 Responses to “Astonishing X-men #27”


  1. 1 hyperion83 oktober 18, 2008 kl. 10:51

    Jag skulle ha tagit upp de här numret bland mina recensioner imorgon, men du hann visst före och skriver i stort sett vad jag hade tänkt skriva. Hur som helst, jag håller verkligen med dig! Astonishing X-Men är fantastisk och precis som du så har jag saknat det där gnabbet mellan karaktärerna. Bara Armors svar på när Cyclops ber henne att ”armor up” fick mig att skratta högt.

  2. 2 junkultur oktober 18, 2008 kl. 23:27

    Ja, av någon anledning så kom mitt ex väldigt tidigt med posten. Hoppas du bjuder på någon annan spännande recension istället.


Kommentera

