X-men: Magneto Testament #2

Magneto Testament #2Första numret av denna miniserie var lite av en besvikelse. Absolut inte dåligt, men inte så otroligt bra som jag hade hoppats på att det skulle vara. Tyvärr är detta nummer inte bättre. Snarare tycker jag att det rör sig i fel riktning och känns sämre. Förra numret hade en gedigen och väl berättad historia, men detta nummer känns rätt rörigt och ofta måste man gå tillbaka några sidor och läsa om för att riktigt förstå. Berättelsen i sig känns mycket som en upprepning av första numret. Då fungerade det bra eftersom det introducerade alla karaktärerna. Max och hans familj kämpar för att överleva i 30-talts Tyskland och märker succesivt hur deras hemland förändras. Det var precis vad vi fick se i det förra numret.
Jag har fortfarande lite svårt för Di Giandomenicos teckningsstil men jag har börjar vänja mig. Jag har dock rätt svårt för vissa av hans bilder. Ibland känns de överdrivet förvrängda ut. Nu är det dock inte Di Giandomenicos fel att det blir ett lägre betyg. Hade flytet i berättelsen varit bättre så hade även detta nummer fått en stabil trea.
En sak som jag efter två nummer retar mig på är att detta egentligen skulle kunna vara vilken skildring av en ung judisk pojkes uppväxt i Nazityskland som helst. Kopplingen till mutanten Magneto är minimal, förutom några små hintar om unge Max kontroll över metall. Detta nummer slutar rätt dramatiskt med Tyskland invasion av Polen, förhoppningsvis kommer vi få se lite mer mutantkrafter i kommande nummer. Låt mig säga det så här; Tanks! En annan sak jag också retar mig på är omlaget. Det är så otroligt mycket bättre än själva innehållet. Det motsvarar inte riktigt den känsla som själva serien har. Men det klagomålet har mer med själva serietidningbranschen att göra än just detta nummer.

Manus: Greg Pak
Illustration och tusch: Carmine Di Giandomenico
Färg: Matt Hollingsworth
Förlag/Imprint:
Marvel Knights

Betyg: 2+/5

0 Responses to “X-men: Magneto Testament #2”



  1. Kommentera

Kommentera

