Dead Set, en recension

Dead Set

För någon vecka sedan länkade jag till denna brittiska TV-serie i fem delar. Dead Set är något så ovanligt som en postapokalyptisk zombie-serie. Mitt under en direktsänd utröstning i engelska Big Brother attackeras tv-studion utanför deltagarnas hus av levande döda. Inne i huset är deltagarna helt ovetande om att i princip hela publiken och tv-teamet smittas och nu bara vill en enda sak — äta deras hjärnor. Jag måste erkänna att jag var rätt kluven till den här serien när jag läste om den. Det lät bra på pappret, men med kopplingen till Big Brother kunde det lika gärna bli en totalflopp. Ändå lät det väldigt lockande att se glamourtjejer och spännkillar bli uppätna av zombies.

dead_set_3Dead Set var över förväntan och förvånansvärt bra. Faktiskt det bästa jag sett i zombiegenren sedan förra årets REC. Den slår allt Romero gjort på senare tid med hästlängder. Stilistiskt känns den också närmare Boyles och Garlands 28 Days Later, än Romeros Dead-serie. Främst för att de mer moderna ”fast zombies” används istället för de mer traditionella slöa släpiga vandöda. Vissa retar sig säkert på detta, men jag har inga problem med denna moderna form.

dead_set_11Serien är skriven av Charlie Brooker, en känd brittisk komiker, författare och satiriker. Jag har ingen direkt kolla på vem han är men jag tror att hans deltagande i projektet bidragit stort till att Dead Set känns samhällskritiskt på ett fräscht och humoristiskt sätt. Till skillnad det budskap som Romero försökta banka i oss i sitt senaste verk. Framför allt slutscenen känns som en rätt härlig känga till hela mediasamhället.

dead_set_2Dead Set är trots samhällskritiken i grund och botten främst en riktigt bra survival-skräckis. För att vara en tv-serie är den dessutom ovanligt våldsam och blodig. Det sparas verkligen inte på gore-effekterna. Något som slår mig är hur mycket mer intressant en zombieepidemi är i ett europeiskt samhälle. I USA är det bara att plundra närmsta shoppingcenter för att få tag alla automatvapen man vill ha. I England är det så klart lite klurigare. I Sverige skulle vi vara helt rökta. Vi skulle förmodligen inte ens få tag på ett salongsgevär. Detta  är något som faktiskt påtagligt bidrar till att Dead Set bitvis känns rätt läskig. Att vara instäng i ett hus med en hord zombies utanför och allt du har att försvara dig med är en sax.

Gillar du skräck av det blodigare slaget kommer du gilla Dead Set. Är du dessutom ett fan av postapokalyptisk zombiefilm kommer du älska det. Annars kan du ju mesa ur och hålla dig till True Blood.

Betyg: 4/5

Trailer: