Amazing Spider-man #574

Amazing Spider-Man #574Jag har inte läst något med Spider-Man sedan i somras och då på ett tips från Mäla. Det var bra men gav i uppenbarligen ingen direkt mersmak eftersom det inte blivit något mer. Det här numret lätt dock intressant. Ett helt nummer av Spider-Man — utan Spider-Man. Istället handlar det Peter Parkers gamla bully Flash Thompsons repa i Irak. Det är ett schysst hantverk och en hyfsat bra berättad historia, och hade jag varit americano hade jag antagligen älskat det här. Men det är/gör jag inte. Det här är en enda lång glorifiering av den amerikanske soldaten. Ni vet, han den uppoffrade mannen som försvarar sitt land, friheten och den amerikanska livstilen genom att peppra runt i något land på andra sida klotet. För vår skull. Halleluja!  Jag har riktigt svårt för den här typen av helt okritiska krigsskildringar. Vare sig det är på film eller i serieform. Eller i verkligheten. Låt mig slippa skiten. Guggenheim har skrivit om verkliga politiska händelser tidigare. Om Darfur i Squadron Supreme exempelvis. Då funkade det mycket bättre. Antagligen för att man slapp alla patriotiska övertoner.

Manus: Marc Guggenheim
Illustration: Barry Kitson
Tusch: Mark Farmer
Färg: Antonio Fabela
Förlag:
Marvel

Betyg: 2/5

0 Responses to “Amazing Spider-man #574”



  1. Kommentera

Kommentera

