Svinerier i Gotham City

batman_rip

Jag varken läser eller skriver särskilt mycket om Batman. Men idag såg jag faktiskt en nyhet som gjorde att ett litet intresse väktes. Det handlar om upplösningen på Grant Morrisons arc Batman R.I.P. Som jag såklart inte läst. Om du följt arcen men inte hunnit läsa det sista numret så ska du nog inte klicka vidare. Stor spoilervarning.

Tydligen har det visat sig att Bruce Waynes föräldrar inte riktigt var de änglar vi har trott. Pappa Wayne var en riktigt skit som svinade runt och söp. Mamma Wayne var beroende av heroin. Och det var Pappa Wayne som gav henne första fixen. Alfred låg med Mamma Wayne och är troligen den egentliga pappan. Alla tre hade vilda sex- och spritorgier i Wayne Mansion. Allt slutar med att Pappa Wayne arrangerar ett skenmord mordet på familjen och fejkar sin egen död, bara för att hämnas på otrogna Mamma Wayne. Alltså är allt det Batman byggt hela sin existens på en enda stor bluff. Dessutom visar det sig att Pappa Wayne fortfarande lever och leder någon sorts skurkorganisation. Det ni!

Sen är det ju frågan om allt det här kommer att kvarstå. Batman-fans kommer säkert vara tvugna att stå ut med en hel del retconnande framöver. Eller vad tror ni?

3 Responses to “Svinerier i Gotham City”


  1. 1 Staffan november 27, 2008 kl. 23:19

    Nja, jag tror väl att det här kommer att vara bortglömt om ett par månader. Det hela känns väldigt märkligt och lite som om DC just nu går väldigt mycket i otakt. Slutet på den här historien kommer dessutom att komma i Final Crisis när nu det numret kommer och frågan är väl om det ens där kommer att ske något.

    Sedan går det inte att komma ifrån att varje gång som DC har försökte ersätta sina klassiska figurer så har de även när de lyckats med generationsväxlingen (Flash, Green Lantern och Green Arrow tänker jag på i första hand) så har de tvingats återställa allt till status quo igen.

    Med det sagt, ta en titt på albumet när det dyker upp om någon månad eller så.

  2. 2 junkultur november 28, 2008 kl. 17:29

    Jag har ju egentligen noll koll på detta och du har säkert rätt i det du säger. Har arcen varit bra i det stora hela? Är det värt att köpa om man inte är ett Batmanfan? Jag har väl egentligen bara läst Millers och Moores grejer.

  3. 3 Staffan december 1, 2008 kl. 00:20

    Den har hållit mig intresserad men samtidigt gjort mig oerhört frustrerad. Fattar inte riktigt vad som händer och varför, mycket tack vara Tony Daniels konstiga bildval. Ryktet säger att Morrison har skrivit om stora delar av storyn när han väl sett serien och det tror jag har gjort att den bitvis känns som om den jobbat mot sig själv.

    Inte helt omöjligt att den läser bättre som album än i fragmentariska bitar men för en icke-batmanläsare. Nja, det skulle jag nog inte göra. Den leker nog för mycket med Batman-mytologin för att vara lättillgänglig.


Kommentera

