Secret Invasion #8

secret_invasion_8Jaha, då var årets stora event avslutat då, och jag har just läst sista numret av Secret Invasion. Att upplösningen skulle få stora konsekvenser på Marvel i sin helhet var rätt väntat. Och det har ju varit känt sedan länge att vi i detta nummer skulle få se hur Marvels nya event Dark Reign skulle komma till skott. Och tyvärr var det för mig ingen direkt överraskning. De teorier som florerat på olika forum visade sig vara helt korrekta. Lite tråkigt för det hade varit kul att bli riktigt förvånad. Dock bjöd sista sidan på en liten chock som jag inte riktigt hade förväntat mig. En chock som jag som mutantvän känner mig rätt kluven inför. Nu vill jag inte berätta alltför mycket för er som inte hunnit läsa upplösning. Klick vidare sker alltså på egen risk.

SPOILERVARNING

För att vara avslutningen på det som dominerat stora delar av Marvel under 2008 så känns det faktiskt lite tunt. Jag ska inte säga att det är en flopp, bara tunt helt enkelt. Men så ägnas inte så stor del av det avslutande numret åt slutfajten mellan Skrullsen och jordens superhjältar och skurkar. Det klaras av rätt fort. I min smak går det lite väl kvickt. Vilket faktiskt förminskar hela tjusningen med invasionen. Om det är så enkelt slutligen besegra Skrullsen att det sker på några sidor så känns det inte som att läget egentligen varit så utsatt.

Hursomhelst, det stora fokuset läggs istället på vad som händer efter själva slutstriden. Vilka konsekvenser det får olika karaktärer. Att Tony Stark skulle ta den stora smällen kändes rätt väntat. Han suttit rätt löst den senaste tiden. Givetvis läggs hela skulden på Tony och att Stark Tech borde kunnat skyddat jorden bättre mot angreppet.

Märkligare (även om jag redan ”visste” det) är att det är Norman Osborn som blir dagens hjälte när han knäpper Skrullsdrottningen i huvudet med en laserpicka. Det blir så uppskattat att självaste presidenten kastar ut Stark, skrotar S.H.I.E.L.D. och låter Osborne och Thunderbolts ta över istället. Här tycker jag att det faller ordentligt. Ingen normalt funtad människa skulle ge den formen av makt till en psykopatisk mördare som Osborne, oavsett vad han har gjort för god gärning. Det känns väldigt mycket som ett lite för enkelt sätt att få Osborne på plats och kicka igång Dark Reign.

Det är ju dessutom rätt uppenbart att Osborne inte kommer hålla sig i skinnet. Numret avslutas med ett hemligt möte i Avengers Tower. Medverkande: The Hood, Loki, Doctor Doom, Namor och Emma Storm. Det är detta som förvånade mig rätt mycket. Ok, Namor är väl varken ond eller god, han vill väl mest jävlas med landmänniskor i allmänhet. Men vad gör Emma Storm i den här konstellationen? Ska bli mycket intressant vad detta får för inverkan på Cyclops’ och X-mens del i Dark Reign.

Ska man sammanfatta det så är nog ändå slutet av Secret Invasion lite av en besvikelse. Det finns så klart små ljusglimtar, som när Stark försöker fjäska för Thor och får en rejäl avhyvling. Men i det stora hela så känns slutet väldigt överkonstruerat, särskilt det där med Osborne. Ska man se till hela miniserien så tycker jag att den varit rätt svår att läsa. Berättelsen har varit rätt fragmentiskt eftersom mycket har berättats i olika tie-ins i andra titlar. Har man inte läst dessa har intrycket ofta blivit smått förvirrande. Även bildmässigt har den ibland varit svårläst. Yu är absolut en kompetent tecknare, men hans bildberättade är inte alltid helt klockrent.

Vad kan man säga om kommande Dark Reign då? Jag är faktiskt rätt peppad. Jag tycker det låter spännande med vad Osborne och anhang kan ställa till med när de sitter vid makten. Trots att de hamnade där på ett rätt krystat sätt. Det ska dessutom bli mycket spännande att se vad som händer med Tony Stark. Den kommande arcen i Invincible Iron Man heter World’s Most Wanted. Kan bli hur intressant som helst.

Manus: Brian Micheal Bendis
Illustration: Leinil Francis Yu
Tusch: Mark Morales
Färg: Laura Martin
Förlag: Marvel

Betyg: 2/5

0 Responses to “Secret Invasion #8”



  1. Kommentera

Kommentera

