Junkultur testar Stålmannen

SupermanJag har inte läst ett nummer av Stålmannen sen jag var 11 eller 12. Jag har faktiskt aldrig köpt ens en tidning av Stålmannen. Någonsin! I hela mitt liv! Sjukt, men sant. Någon gång i höstas väcktes idén om att faktiskt kanske prova att läsa något med Stålfrallan. Först funderade jag på Grant Morrisons All Star Superman. Men det rann liksom ut i sanden. Sen läste jag om JSA Kingdom Come Special: SupermanSeriehyllan. Jag gillade verkligen det Alex Ross gjorde i Marvels på 90-talet. Och en one-shot kändes som ett bra format för att bara testa lite.
Allt jag vet om Stålmannen har jag lärt mig från TV. Just det här är ett problem när jag ska försöka läsa, förstå och betygsätta detta. Jag har ju noll koll på vad det här handlar om. Allt jag kan säga är att Ross’ teckningar/målningar är fantastiska. Såklart. Det ju rätt väntat. Men utöver det har jag egentligen inget att säga. Kanske möjligtvis att det känns lite kristet bitvis. Jag vet inte om det är vanligt förekommande i världens helylleserie nummer ett eller inte, men det är lite väl mycket referenser till den allsmäktige för att det ska passa mig.

Manus: Alex Ross
Illustration: Alex Ross, igen
Tusch: Japp, det är Alex Ross!
Färg: Herregud! Mer Alex Ross!!!
Förlag: DC

Betyg: 3/5

0 Responses to “Junkultur testar Stålmannen”



  1. Kommentera

Kommentera

