Daredevil – The Devil, Inside and Out: Vol. 1

Devil Inside and Out vol. 1Jag och Ed Brubaker har haft något sort kärleksförhållande den senaste tiden. Det började som en oskuldsfull flört i och med X-men: Rise and Fall of the Shi’ar Empire och blommade ut till riktig kärlek i Captain America Omnibus vol. 1. Jag vacklade visserligen lite med Iron Fist vol. 1 och Eds senaste grejer i Uncanny X-men var väl varit så där. Nu har jag läst hans första arc av Daredevil från 2006 och kan bara konstatera att jag älskar killen.
The Devil Inside and Out är fortsättningen på den rätt långa run som Brian Michael Bendis skrev mellan 2001 och 2006. Jag har inte läst den, men förstått att den ska vara väldigt bra. Den ligger på den långa listan över saker jag måste läsa.

När vi kommer in i berättelsen så har Matt Murdoch just blivit arresterad och satt i fängelse, misstänkt och anklagad att vara Daredevil. På insidan får Matt Murdoch kämpa emot Kingpin, Hammerhead och andra interner, samtidigt som hans vän och kompanjon Foggy Nelson tar upp den rättsliga kampen på utsidan.

Brubakers Daredevil är fantastiskt bra. Jag har inte läst Daredevil på flera år, men sugs genast in berättelsen utan att blinka. Inga förkunskaper krävs för att få behållning av serien. Jag skulle nästan vilja påstå att den är lika bra som det av Brubakers Captain America som jag läst. Potentialen till det finns där i alla fall.

Även Micheal Lark är bra. Även om teckningsstilen och framför allt tuschningen är rätt slarvig. Men jag ser inte det som någonting negativt, det ger snarare bilderna ett levande uttryck. En stil som passar berättelsen mycket bra. Det ger den en rätt smutsig, jordnära och naturlig känsla. I kombination med färgläggningen ser det mycket bra ut. Daredevil är ju en serie som utspelar sig på regniga, sunkiga bakgator i New York. Då krävs en lite ruff stil.

Brubaker är en mästare på att skriva trovärdiga och levande karaktärer som man kan känna sympati och medkänsla för. Men, det verkar som att han passar bättre för att skriva serier med en eller ett begränsat antal huvudkaraktärer. Han har inte alls lyckats lika bra när han skrivit traditionella teamberättelser. Uncanny X-men är ett bra exempel på det. Kanske försvinner det personliga djup i karaktärerna när de blir alltför många.

Jag kan definitivt rekommendera den här serien. Särskilt till läsare som vanligtvis inte är så förtjusta i superhjältegenren. På samma sätt som Brubaker visar Steve Rogers mänskliga sida i Captain America så gör han samma sak med Daredevil

Manus: Ed Brubaker
Illustration: Micheal Lark
Tusch: Stefano Gaudiano
Färg: Frank D’armata
Förlag: Marvel

Betyg: 4+/5

0 Responses to “Daredevil – The Devil, Inside and Out: Vol. 1”



  1. Kommentera

Kommentera

