Årets filmer (baserad på en serietidning) 2008

iron_man_posterFågel: Iron Man
Spot on! Precis vad jag vill ha av en superhjältefilm. Iron Man var så trogen mot originalet som en kommersiell film som ska tilltala en bred publik kan vara. Robert Downey Jr var som gjord för rollen som Tony Stark. Kombinationen av personkemi, humor och bra effekter gör att den kniper förstaplatsen som året seriefilm. Att den dessutom lyckades vara opretentiös utan att bli fördummande är även det en stor anledning.

dark_knight_posterMittemellan: The Dark Knight
För överarbetad! För många trådar! För lång! Jag verkar tillhöra en av de få som inte gick igång på årets (på nätet) mest hyllade film. Om det beror på att jag inte är något större Batman-fan eller på ovanstående påståenden låter jag vara osagt. Eller så var det bara Christian Bales morrande som jag störde mig på. Dock åker hatten av för Chris Nolas ovanligt snygga och stilistiska bildspråk samt den genomgående mörka tonen.

hellboy_2_posterFisk: Hellboy II: The Golden Army
Jag älskar verkligen Hellboy som serie, men har aldrig riktigt blivit såld på filmversionen. Trots en del rätt snygga monster blev den andra filmen mad Red inget annat än en stor kalkon. Scenen där Hellboy och Abe sitter och fyllesjunger var så pinsamt dålig att jag skämdes. Vad håller Mignola på med? Snälla sluta göra film. Gör världen till en bättre plats och börja teckna igen istället.

Bubblare: Wanted var inte så fruktansvärt dålig som jag trodde. Första hälften i alla fall. Andra var rätt risigt dock. Har inte läst serien så jag har inget att jämföra med. En helt OK bakisfilm helt enkelt. Sen får vi inte glömma bort Incredible Hulk. Inte så himla dum den heller.

7 Responses to “Årets filmer (baserad på en serietidning) 2008”


  1. 1 Culle december 30, 2008 kl. 16:19

    Tjena, trevlig blogg det här får jag säga….

    Dock tycker nog iaf jag att TDK var bättre än IM, IM höll superklass första halvan men sen ballade allt ur en orgie av explosioner och Audi-märken….

  2. 2 junkultur december 30, 2008 kl. 22:51

    Tackar tackar!

    Tja, smaken är ju delad, men du bekräftade just min teori om att jag verkar rätt ensam om att inte hylla TDK. Tackar igen ;)

  3. 3 Pelle december 30, 2008 kl. 23:30

    Nu har ju jag iofs inte sett TDK men det hela känns som att hela hajpen handlar om att bygga upp den som Heath Ledgers Magnum Opus eller nåt sånt.

    Vet iaf att jag somnade i slutet av första Batman-filmen.

    Ska skriva mer på torsdag när jag har gott om tid att orera mina osammanhängande tirader i stora sjok.

  4. 4 Maela december 31, 2008 kl. 13:05

    Du har helt rätt. Iron Man satt verkligen som ett spett i länsman. Dark Knight däremot var så lååångtråkig. Satt på bio och tog verkligen i för att låta mig svepas med, men det funkade bara inte. (och jag gillar Nolan jättemycket alltså, både Memento och Insomnia är sjukt bra)

  5. 5 Pelle december 31, 2008 kl. 17:47

    Maela: Ähh, memento var bara sin uppklippta handling och Insomnia fick mig att somna. The Prestige var bättre än båda två.

  6. 6 pooptroop december 31, 2008 kl. 18:18

    jag håller iaf med om att Järnmannen är sjukt mycket bättre än den mörka knekten/riddaren. Vi är några stycken.. du är inte ensam

  7. 7 junkultur december 31, 2008 kl. 18:29

    Det var ju skönt att höra att det finns likasinnade. Gott Nytt År på er allihopa. Sitt nu inte framför datorn hela kvällen utan gå ut och drick er fulla, rök cigarr och skjut raketer. Vi ses 09.


Kommentera

