Önskningar och förväntningar 2009

2009

Som en del andra bloggar gjort så antar även jag Staffans utmaning och skriver en lista över vad 2009 har att ge i serieväg. Kolla in vad några andra har skivit här: Weltklasse serier, Simon säger och Draken och Flodhästen. Mina listor domineras givetvis av USA och superhjälte-stuff/fluff.

Önskningar 2009

  • Marvel och Quesada lyckas hantera Dark Reign på ett bra sätt. Att de låter det vara ett löst ramverk som författarna kan skriva sina egna självständiga historier i, utan att vara tvungna att anpassa sig allt för mycket.
  • Att Uncanny X-men äntligen lyfter ordentligt och blir den definitiva mutanttiteln den borde vara.
  • Det släpps en vol. 2 av Captain America Omnibus innan året är slut. Inte troligt, men vad jag hoppas!
  • Värdet på dollarn återgår till 6 spänn. Öhhh. Inte så troligt heller.
  • X-men Origins: Wolverine blir en hyfsad rulle.
  • Mike Mignola tar sig i kragen och inser att han är bättre på att teckna serier är att göra film.
  • Frank Miller tar sig i kragen och inser att han inte är bra på att göra film över huvudtaget. Om han fortfarande är bra på att göra serier vete fan. Har inte sett The Spirit så jag borde väl egentligen inte uttala mig. Men det verkar ju inte lovande utifrån vad andra tyckt.
  • Mumiens blod av Ola Skogäng får en uppföljare.

Förväntningar 2009

  • Watchmen blir en publiksuccé bland ”vanligt” fölk. Seriefolket delas upp i två läger. De som har svårt för den och menar att den är ovärdig originalet och aldrig borde gjorts. Och de som älskar den. Jag vacklar. Dessutom kommer vi överösas av recensioner av journalister som tycker att de gjort hemläxan och refererar till The Dark Knight Returns.
  • Det startas 2 eller 3 nya svenska bloggar om serier. Simon säger och Kryptan inte inräknade.
  • En eller flera av Marvels 12 (!) mutanttitlar läggs ner.
  • Att vi får se ytterligare en serie liknande freakangels.com. Alltså en serie som publiceras gratis på nätet och sedan samlas och säljs i riktig pappersvariant.
  • Dynamite Entertainment fortsätter ge ut riktiga originalserier (istället för adaptioner) efter succéer som The Boys och Project Superpowers.
  • Och, tyvärr, ett gäng mindre amerikanska förlag får slå igen.

Sena nyårslöften

  • Att jag försöker ge DC en chans och slutar vara en sån Marveltaliban. Framförallt ska jag läsa All Star Superman.
  • Att jag breddar mig och läser mer saker som (a) inte är amerikanska, och som (b) inte är superhjälteserier.
0 Responses to “Önskningar och förväntningar 2009”



  1. Kommentera

Kommentera

