Mutantnyheter

dark_wolverine_crop

Precis som Seriehyllan skrev idag så har det i och med pågående ComicCon i New York poppat upp den hel del serienyheter. Jag tänkte gå igenom de som rör Marvels x-titlar mer i detalj och ge några kommentarer och synpunkter på dessa nyheter.

Old Man Logan-arcen avslutas i sommar med en fet Old Man Logan Giant-Sized Special. Det känns mycket lovande. Jag kan personligen inte få nog av denna serie så ju mer ju bättre.

Young X-men läggs mer efter nummer 12. Ett bra beslut. Titeln har inte riktigt funkat och antagligen sålt rätt dåligt. Den ersätts med en nystart av gamla New Mutants. Med gamla originalmedlemmar som Cannonball, Magma, Sunspot, Illyana, Xi’an, och Dani Moonstar. New Mutants är en av mina 80-talsfavoriter så det känns som ett bra byte.

Tidningen Wolverine kommer under Dark Reign att byta namn till Dark Reign: Dark Wolverine och handla om Daken. Tja, vad ska man säga, jag känner mig rätt likgiltigt inställd till detta.

Craig Kyle and Chris Yost släpper en tredelars miniserie under namnet X-Force: Sex & Violence. Jag gillade Kyle och Yosts första sex nummer av X-force och förhoppningsvis blir detta lika bra. Namnet på titeln känns ju dessutom rätt smarrig.

Till skillnad från Seriehyllan är jag inte alls lika lyrisk över Chris Claremonts X-men: Forever. Det senaste jag läste av Claremont, GeNext—en sorts vad hade hänt om X-men skedde i realtid, var rätt usel. X-men: Forever handlar om vad som hänt med X-men om Claremont fått fortsätta skiva X-men (vol 2) efter #3. Känns rätt snurrigt om ni frågar mig. Jag är rätt trött på alla dessa What if, First Class och Origins. Jag ser hellre nutida bra historier som fokuserar på att föra berättelsen framåt. Tydligen tycker inte Marvel det eftersom de låter Claremont fortsätta med en andra miniserie med GeNext, kallad GeNext United. Det hade känts roligare om Claremont fått sätta tänderna i något mer ordentligt. Nu blir det istället någon konstig parallelltitel som så småningom antagligen kommer falla i glömska.

I övrigt var det inga nyheter som inte redan var kända. En intressant detalj var dock att Ed Brubaker inte deltog i den paneldebatt där dessa nyheter presenterades. Betyder det att Matt Fraction tagit över som författare till Uncanny X-men själv? Jag älskar Brubaker, men i X-men har han inte funkat på ett bra tag. Mig gör det inget om han hoppar av. Fraction berättade lite om den kommande arcen i Uncanny som fokuserar på Emma Frost och Scott Summers. Tyvärr med illustrationer av, suck, mitt stor hatobjekt Greg Land.

Här kan du läsa Newsaramas rapportering av paneldebatten:
http://www.newsarama.com/comics/090206-nycc09-marvel-xmen.html

2 Responses to “Mutantnyheter”


  1. 1 NB februari 7, 2009 kl. 20:51

    Enligt vad jag har läst så har Fraction skrivit allt från och med Uncanny #501, #500 skrevs av båda.

  2. 2 junkultur februari 7, 2009 kl. 21:16

    Tja, då vet du mer än vad jag gör. Brubaker står som författare till arcen SFX som gått i nummer 500-503.


Kommentera

