The Immortal Iron Fist vol. 2: The Seven Capital Cities of Heaven

iron_fist_vol_2Volym 1 av Iron Fist var en rätt ok serie. Ändå kändes den lite som en besvikelse. Kanske för att jag i något sorts Brubaker-rus trodde att den skull vara bättre än Jesus. Däremot är volym 2 en riktig höjdare. Det är ett fyrverkeri av superhjälteepos, österländsk mystik i Hollywood-tappning och jävla massa kung fu-sparkar. The Seven Capital Cities of Heaven tar vid där förra volymen slutade. Vart 88:e år materialiserar sig alla de sju himmelska städerna på det jordliga planet samtidigt. Hur bättre fira detta än att ställa till med århundradets kampsportsturnering? Varje stads Immortal Weapon fajtas för att försvara just sin stads färger. Och Danny ”Ion Fist” Rand står såklart redo att med brinnande knytnävar stå upp för K’un-Luns heder. Nu är egentligen inte just den delen av historien den mest intressanta. Det är ett gäng rätt softa slagsmålsscener. Inte så mycket mer. Den intressanta delen är snarare alla de flashbacks som berättar om den förra Immortal Iron Fist Orson Randalls bakgrund och dennes förhållande till Dannys far, Wendell Rand. Det är en blandad påse av lite Indiana Jones, lite Jules Verne och lite gammal pulplitteratur. Rätt sweet faktiskt

Manus: Matt Fraction & Ed Brubaker
Illustration: David Aja
Tusch: David Aja
Färg: Matt Hollingsworth
Förlag: Marvel
Betyg: 4/5

3 Responses to “The Immortal Iron Fist vol. 2: The Seven Capital Cities of Heaven”


  1. 1 Christine februari 15, 2009 kl. 12:33

    Jag går helt säkert mot strömmen här men jag måste säga att jag faktiskt tycker att Iron Fist blivit bättre sedan Duane Sczerwinsky (stavning?) tog över även om David Aja är en, i mitt tycke, mycket bättre illustratör än Travel Forman. När det gäller Brubaker+Fraction är jag normalt sett en stor fan av båda två (jag bär stolt den helt inofficiella titeln ”Sveriges största Daredevil fan”), men jag tyckte nog att hela deras Iron Fist var lite för mycket mystik för min smak trots att jag gillade deras sätt att bygga Danny Rand som karaktär. Hur som helst håller jag med dig, volym 2 var bättre än volym 1.

  2. 2 junkultur februari 16, 2009 kl. 10:54

    Jag har inte läst Iron Fist av Duane Swierczynski men det låter intressant. Ska försöka läsa det när det dyker upp en trade. Jag tycker att Swierczynski blandat högt med lågt i den andra titeln han skriver, Cable. Första arcen var riktigt bra, men efter det har det tyvärr fortsatt rätt uselt.

    Mycket ambitiös blogg du har, kul som fan!

  3. 3 Christine februari 16, 2009 kl. 19:50

    Stort tack för den komplimangen! Min blogg är ett av mina favoritprojekt och jag har jobbat rätt mycket på den. Kul om folk hittar något läsvärt där. :)


Kommentera

