X-men: Magneto Testament #5

x-men_magneto_testament_5_coverAtt miniserien X-men: Magneto Testament varit lite av en besvikelse för mig har jag tjatat om tidigare. Dels fick de tre första numren rätt sval kritik och dels så hade jag den som botten på min årslista för 2008. Men det fjärde numret — som jag aldrig recenserade — var ändå något av en ljusning. Hade jag jag gjort det hade det fått en stark fyra. Och miniserien har blivit bättre och bättre allt eftersom. Alltså förväntade jag mig ett riktigt starkt avslutande nummer. Men tyvärr schabblar Greg Pak bort det totalt. Början av numret är rätt oengagerande och när man väntar på att det ska ta fart så är det helt plötsligt över. Istället för en riktig ordentlig grande finale blir det bara en trött suck. Och jag kan inte riktigt förstå varför Pak väljer att avsluta på det här sättet. Visst, serien har genomgående haft en mycket realistisk touch — långt ifrån allt vad hjältar och superkrafter heter. Men jag hade ändå velat se någon form av kopplingen till hur Max Eisenhardt förvandlas till Magneto. Eller hur han börjar ana sina krafter. En föraning om vad som komma skall. Tyvärr blir det ingenting av det. En otroligt tråkig avslutning på en miniserie som hade potential att som helhet bli riktigt bra.
Det enda som ändå gör detta nummer någorlunda läsvärt är den bonusserie som kommer efter själva serien. Den är baserad på en verklig händelse och handlar om Dina Babbit — en överlevande från Auschwich. Dina, som var konstnär och illustratör, tvingades av Josef Mengele att i vetenskapligt syfte att porträttera sina medfångar. I efterhand har hon av polska regeringen förvägrats rätten till sina egna verk och ett stort antal amerikanska animatörer och serietecknare har gått samman i sitt stöd för att porträtten ska återlämnas till Dina. Serien är skriven av Rafael Medoff, men framförallt vackert tecknad och tuschad av legenderna Neal Adams och Joe Kubert.

Manus: Greg Pak och Rafael Medoff
Illustration: Carmine Di Giandomenico och Neal Adams
Tusch: Carmine Di Giandomenico och Joe Kubert
Färg: Matt Hollingsworth
Förlag/Imprint: Marvel Knights

Betyg: 2/5

1 Response to “X-men: Magneto Testament #5”


  1. 1 Culinho februari 22, 2009 kl. 10:21

    Håller med om att slutet lämnade en hel del att önska, det som möjligen visar starten för ”magneto” är väl kanske då han återvänder till lägret efter kriget och läser sitt gamla meddelande med uppmaningen att aldrig låta något liknande hända igen. Håller dock helt med att man nog hade velat sett ytterligare ngn förnimmelse av superkrafter kanske i samband med upproret/rymningen – stoppande av kulor, öppnande av taggtrådsstängsel eller vad vet jag.

    Nu känns det som att det borde varit en del 6 också som drar igenom det sista med Magdas övergivande etc


Kommentera

