Project Superpowers vol. 1

project_superpowers_vol_1

Ibland vill man verkligen gilla något. Men hur mycket man anstränger sig och försöker intala sig hur bra det är så inser man till slut att man måste kapitulera och erkänna att det faktiskt inte är det. Lite så är det med Project Superpowers. Jag vill verkligen gilla det. Och jag försöker verkligen, men det går inte.
Visserligen är projektet i sig både intressant och ambitiöst. I alla fall på papperet. Jim Kreuger (Earth X) och Alex Ross (Marvels) har dammat av ett antal gamla Golden Age-superhjältar från andra världskriget och vävt in dem i en historia som utspelar sig i vår nutid. Främst handlar det om gamla bortglömda hjältar som Black Terror, Daredevil och Fighting Yank. Jag antar att Ross och Kreuger gjort detta som en form av kärleksförklaring till den tid då superhjältegenren föddes. Tyvärr missar de målet totalt. Intentionen är säkert god, och jag tycker att det är bra ur ett historiskt perspektiv att lyfta upp gamla bortglömda serier. Men det faller på utförandet. Det är en otroligt rörig historia som känns både oengagerande och tungrodd. Grundplotten är extremt krystad och konstruerad och känns mest skapad för att förklara hur ett gäng trikåer från 40-talet plötsligt poppar upp i nutid. Allt detta med ett tjugotal för mig som läsare helt okända karaktärer som jag saknar relation till. Det blir lite väl mastigt att försöka förstå och fatta tycke för alla dessa hjältar. Och det blir inte bättre av att det är oerhört torrt och ointressant skrivet. Det blir mycket bakåtbläddrande för att förstå den rätt förvirrade handlingen. Men det räcker inte. Det finns element i serien som är så pinsamt dåliga och felplacerade att jag blir generad av att läsa det. Saker som får mig att undra varför ingen på Dynamite drog i handbromsen och tog ett allvarligt snack med Ross och Kreuger. Det känns otroligt tråkigt att Project Superpowers inte håller måttet. Jag hade verkligen sett fram emot att läsa den och hade en känsla av att den skulle vara riktigt bra.
Om man ändå ska säga något positivt om Project Superpowers så är det att vissa av karaktärerna faktiskt väcker ett visst intresse. Om det beror på att förlagorna kvalitet eller på Ross och Kreuger är svårt att bedöma. Jag tror att serien hade funkat bättre om det dragit ner på antalet karaktärer och handling fått vara kvar i sin ursprungliga miljö. Jag hade inte haft något emot att läsa om hur Black Terror ger Hitler på truten. Tydligen verkar ändå Dynamite se serien som en framgång. Dels kommer en uppföljare under 2009 och dels ett antal spin-offs i form av solotidningar med bland annat nämna Black Terror. Kanske är de bättre. Jag är tveksam.

Manus: Jim Krueger & Alex Ross
Illustration: Alex Ross, Doug Klauba, Stephen Sadowski och Carlos Paul
Tusch: Doug Klauba, Stephen Sadowski och Carlos Paul
Färg: Debora Carita
Förlag: Dynamite Entertainment
Betyg: 2-/5

1 Svar to “Project Superpowers vol. 1”



  1. 1 The Red Circle av JMS « Shazam.se Trackback vid juni 1, 2009 kl. 09:46

Lämna en kommentar




W3Counter

Bloggnätverk – Bloggschmätverk